duminică, 21 decembrie 2014

Sarmale cu ciuperci: vegetariene + vegane



Cu ceva timp în urmă aveam poftă de sarmale, dar stomacul nu prea era de acord cu a-mi face năravul ăsta.
Ceva ușor părea o alegere mult mai potrivită după o evaluare rapidă a stării mele de sănătate.
Nu prea sunt eu obișnuită să renunț, așa că am decis că o porție de sarmale ușoare e cea mai bună soluție pentru problema de față.
Și de unde toată greutatea din sarmalele clasice?
Carnea tocată a primit ciocanul de "vinovat".
Eliminăm carnea din sarmale și s-ar putea să scutim pancreasul și/sau colecistul de câteva lacrimi.
Am scăpat și de varza murată și am folosit varză proaspătă în loc.
Ce a ieșit a fost peste așteptări. :D

Eu nu sunt o persoană religioasă, nici măcar credincioasă.
Dar am învățat să accept și să iau ca atare credințele și obiceiurile celor din jur, indiferent cât de lipsite de sens mi se par mie.
Așa că rețeta asta, puteți spune că este o rețetă de post, pentru cei ce urmează genul acesta de regim alimentar în perioada de dinainte de Crăciun.

 
 Haideți să trecem la treabă și să dovedim că românul mănâncă bine și mănâncă sarmale și dacă ține post, dacă e la dietă sau dacă-l ține-n loc stomacul.

Ingrediente:
  •  1 varză de 1.5 - 2 kg
  • 1 l de suc de roșii
  • 500 grame ciuperci
  • 150 grame orez
  • 1 - 2 ardei roșii
  • 2 - 3 foi de dafin
  • 1 ceapă mare
  • 1 - 2 linguri ulei de măsline
  • 2 - 3 căței de usturoi
  • boia de ardei dulce
  • cimbru uscat
  • rozmarin
  • busuioc
  • ardei iute dacă vă place să mâncați picant


Metoda:

1. Spală bine varza și curăț-o de foile uscate sau zdrelite de la suprafață.


2. Taie partea de jos a verzei.
Partea tare/cotorul trebuie retezată pe toată lungimea ei.


3. Pune varza așa întreagă într-o cratiță mare, apoi acoper-o cu apă.
Lasă pe foc până ce apa dă în clocot, apoi începe să desprinzi foile exterioare, pe măsură ce acestea se înmoaie.
Oprește-te la 10 - 15 foi, și păstrează restul de varză pentru a o mărunți și pune pe fundul cratiței.

Dacă folosiți varză murată, nu mai este nevoie să completați acest pas.
Etapa aceasta are rolul de a moleși funza de varză așa încât aceasta să poată fi manipulată ușor.


4. Se spală și se curăță ciupercile.
Se spală și legumele și orezul.
Bine ar fi ca orezul să îl spălați din 4 ape ca să eliminați excesul de amidon de la suprafață.


5. Se toacă mărunt ceapa, ardeiul iute și usturoiul.
Ardeiul gras se taie cubulețe.


6. Se călesc ceapa și usturoiul în ulei de măsline 3-4 minute, până capătă o culoare ușor străvezie.
Zic să alegeți o tigaie cât mai încăpătoare, căci tot aici urmează să vină și restul ingredientelor pentru umplutură. :)


7. Se adaugă ciupercile peste ceapă.
Se mai lasă încă vreo 5 minute.


8. Adăugăm și ardeiul și lăsăm 2 - 3 minute, amestecând din când în când și presărând și niște busuioc, rozmarin, un pic de cimbru, boia de ardei dulce, poate și condimente pentru sarmale.
Apoi adăugăm orezul.
Lăsăm 1 - 2 minute, după care turnăm 100 ml de suc de roșii.
Când începe să se absoarbă sucul de roșii mai turnăm 100 ml.
Și amestecăm ocazional în tigaie.
Urmează și ultima sută de mililitri turnată peste compoziția din tigaie atunci când se absoarbe cea de-a doua sută.


Mai jos aveți varianta cu mult orez... Am exagerat eu un pic cu orezul prima oară când le-am făcut.
A doua oară am constatat că 150 grame reprezintă cantitatea ideală. :)


9. Luăm câte o foaie de varză opărită și punem 1-2 linguri de umplutură, în funcție de dimensiunile foii.


10. Rulăm foaia de varză cu îndoirea și prinderea în interior a extremităților , așa încât să nu se desfacă sarmalele în timpul fierberii.

V-aș relata mai pe larg tehnica mea dar cred că mai tare am să vă sperii decât să vă dumiresc, așa că mizez pe faptul că vă veți prinde la fața locului cum se face, așa cum s-a întâmplat și în cazul meu :D


11. Într-o cratiță încăpătoare, așezăm frunze tocate din varza rămasă, apoi începem să aranjăm sarmalele cât de bine și înghesuit putem.


12. Turnați apă peste, cât să APROAPE acoperiți sarmalele.
Apoi adăugați 300 ml suc de roșii.


13. Presară cimbru și câteva foi de dafin.


14. Așează un capac peste cratiță ca să se gătească mai repede și ca să nu scadă mult zeama și să nu fie nevoie să tot adăugați apă, ceea ce subțiază nu numai ceea ce înseamnă textură ci și gustul preparatului.

La foc mic, 45 de minute și cu capac.
Așa se rezumă acest pas.


15. Se completează cu suc de roșii cantitatea de lichid din cratiță, până trece de sarmale.
Apoi se dă cratița le cuptor pentru încă vreo oră.
În felul acesta, la final, foaia de varză o să se topească-n gură de-a dreptul :)
Tehnica aceasta am învățat-o de la mama și funcționează întotdeauna, deci nu dați skip la acest pas ;)

Cât sunt la cuptor sarmalele, cratița va fi descoperită.
În concluzie, ele vor scădea.
Aveți grijă și verificați din când în când cratița căci dacă scade prea mult lichidul s-ar putea să ardeți sarmalele.
Dacă vi se pare că nu mai este deloc lichid în cratiță mai adăugați suc de roșii.


Am servit sarmalele cu iaurt grecesc cremos și nu foarte gras.
După toate aparențele, o porție de trei a reușit să țină de foame câteva ore bune.
Ca să nu mai zic că a fost foarte gustoasă.


O să mai spun că rețeta este friends approved.
Nu știu cât de mult înseamnă asta, dar ar trebui să fie ceva, nu? :D

Să vedem deci dacă mâncați sarmale fără carne de Crăciun și sfidați tradiția un pic. ;)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu