joi, 5 februarie 2015

Yummy Banana Bread



Tu ce mănânci mâine la micul dejun?
Ce zici de o felie de pâine cu miere și cremă de brânză și o ceașcă plină cu ceai de fructe de pădure?
Și dacă ți-aș spune că poți să îți faci singur pâinea?
Și dacă aș mai adăuga și faptul că îți poți transforma pâinea în desert și că ea poate să conțină banane, iaurt și praf de budincă de vanilie?
Sunt întrebări retorice al căror răspuns îl dețin deja: RAI!

 
Banana bread este o rețetă de pâine dulce sau "chec" (cum am numi-o noi, românii), foarte populară pe continentul american. Apărută pentru prima oară într-o carte de bucate în urmă cu vreo 90 de ani, rețeta a fost extrem de utilă în perioada Crizei Economice când era de preferat ca soțiile cu mai multe provizii să nu arunce bananele supra-coapte (cu coaja înnegrită). Bananaele fiind un ingredient destul de costisitor pe atunci, a fost mai mult decât bine venită ideea de a le transforma în pâine și de a reduce cantitatea de făină folosită în acest aliment.



Și acum că ne-am luat porția de istorie, am să vă vorbesc un picuț despre pâinea mea cu banane.
A fost moale, cu un interior aproape cremos. Extrem de sățioasă: 2-3 felii dimineață și o cană cu ceai și 5-6 ore nu mai simțeam nevoia de mâncare. Puține calorii. Dulce. Și lista poate continua dar vă las pe voi să o descoperiți ;)

Cum norocul începătorului nu e axiomă în bucătărie, am reușit să găsesc un contra-exemplu în fix rețeta asta, căci lucrurile nu au mers chiar ca la carte. Imaginile vorbesc de la sine: pe mijloc pâinica mea s-a cam lăsat un pic, dar am descoperit cauza și postez, cu toate acestea rețeta căci gustul a compensat și a ridicat de 3 ori partea căzută, așa că merită să intre în lumina reflectorelor virtuale.



Eu v-aș ține mult și bine de vorbă.
Dar rețeta-i multă și vorba lungă o va înmulți și mai tare, iar voi o să vă speriați și o să abandonați și măcar gândul de a "lua banana de coadă" și de a trece la treabă. Așa că... hai să trecem repede în revistă ingredientele și să mergem la hipermarket :)


Ingrediente:
  • 4 banane mari și coapte foarte bine (coaja trebuie să înceapă să se înnegrească)
  • 300 grame făină integrală
  • 1 plic de budincă gu aromă de vanilie
  • scorțișoară
  • 1 linguriță praf de copt
  • 1 linguriță bicarbonat de sodiu și 2 lingurițe zeamă de lămâie ca să stingi bicarbonatul
  • 10 curmale
  • 4 linguri de miere (mai mult sau mai puțin, după gust)
  • 30 ml esență de vanilie
  • 2 ouă
  • 300 grame iaurt

Metoda:
1. Folosim 4 banane mari și foarte coapte.
Trebuie să înceapă să li se înnegrească coaja.
Astfel, pe lângă a face pâinea cremoasă și a reduce cantitatea de făină folosită, bananele astea vor aduce un oarecare aport și la partea de îndulcire.
Decojește bananele și taie-le rondele.
Pune rondelele într-un blender.
Adaugă 4 linguri de miere.
Sau cât îți spun papilele gustative.

 Poți folosi și un mixer vertical pentru a transforma bananele în piure, sau maybe un bătător de cartofi, dar în cazul ăsta nu vei mai putea folosi curmale. Va trebui să pui ceva mai multă miere.



Adaugă cele 10 - 15 curmale și pulsează.

O să obții o pastă cam ca cea din figură.

 
2. Toarnă esența de vanilie peste pasta obținută.
3. Bate ouăle cu un strop de sare.
În imagine apar 4 ouă dar m-am cam răzgândit și am rămas la 2.
Așadar... folosește 2 ouă :)
4.  Pentru pasul 4, folosește făină integrală de secară (așa ca mine) sau făină obișnuită.
Totuși, dacă vrei ca rețeta asta să rămână în parametrii "healthy" ar fi bine să folosești făina asta integrală.
Costă în jur de 5 RON un pachet. Și am cumpărat-o de la Lidl.
Este, de fapt un mix pentru copt pâine.
Conține și gumă de guar (care este un fel de drojdie healthy) și alte câteva chestiuțe care ajută la creșterea pâinii.

Pune 300 de grame din mixul ăsta într-un bol.
5. Adaugă praful de budincă peste făină.
6. Adaugă 1-2 lingurițe de scorțișoară și o linguriță de praf de copt.
7.  Adaugă amestecul cu banane apoi ouăle bătute peste ingredientele uscate.
Omogenizează.


8. Pune o linguriță de bicarbonat de sodiu într-un vas mic.
Adaugă 2 lingurițe de zeamă de lămâie pentru a stinge bicarbonatul.
Apoi toarnă-l peste "aluat".


9. Amestecă bine și toarnă compoziția într-o formă de copt pentru chec.
Forma mea avea lungimea de 35 de centimetri ceea ce depășește cu mult media, care este de vreo 25 de cm.
Anyways... dacă aveți tăvi mai micuțe puteți coace 2 checuri cu banane.
Eu am îmbrăcat tava cu hârtie de copt.
Dar merge și să o ungeți cu un pic de unt și apoi să o tapetați cu făină.
 10. Dați tava la cuptor pentru 45 de minute - 1 oră.
Aaaaand aici este una din greșelile mele:
Am ținut ceva mai mult tava în cuptor.
Cred că 50 de minute erau suficiente.
Și încă una: 
Nu țineți ușa cuptorului deschisă prea mult timp atunci când verificați checul.
Este foarte posibil să se "lase" un pic.
Grijă mare!


Este ok dacă obțineți o pâine moale în interior.
Doar lăsați-o să se răcească în tavă timp de 30 de minute ( după cele 50 de minute în care s-a copt - este foarte important să nu o lăsați mai mult de 45 -50 de minute la copt!). 

Când s-a răcit, răsturnați tava cu grijă pentru a scoate pâinea.
Dacă ați folosit hârtie de copt, așa ca mine, e ok să ridicați de marginile hârtiei.

  
Nu feliați până nu au trecut 2 ore de la momentul scoaterii din cuptor.
Nu vreți să stricați minunăția asta doar pentru că nu ați avut răbdare.

 
 O altă greșeală pe care am făcut-o ține de cantitatea de praf de copt, respectiv bicarbonat de sodiu folosite.
Prea puțin bicarbonat de sodiu.
Împărțit neuniform.
(nu am amestecat bine bicarbonatul de sodiu în compoziție)


Probabil vă întrebați de ce am postat rețeta, ținând cont de greșelile făcute și de faptul că nu am obținut tocmai aspectul dorit.
Ei bine... nu e mare filozofie.
Motivul numero uno este că:
foarte rar gătesc de două ori o rețetă. Chiar dacă îmi place foarte mult prima oară când o fac.
Nu vreau să îmi creez șabloane în preferințele culinare.
Nu vreau să devin tipicară.
Vreau să fac din orice degustare ceva unic, ceva special.
Nu cred în "mâncarea de cartofi cea de toate zilele".
Dacă tot gătesc și dacă tot investesc niște ore pe săptămână în bucătărie...
Vreau să o fac ca la carte.
Și să învăț de fiecare dată ceva nou.
Și să merite osteneala.
 Un alt motiv ar fi faptul că nu cred în perfecțiune dar respect dorința de a o atinge.
Faptul că greșesc nu este un motiv de eschivare, sau ceva ce trebuie ascuns.
Dimpotrivă:
Dacă greșeala nu a fost fatală și dacă alții pot să tragă o concluzie din ea,  cu siguranță va apărea pe blog.
That's it!

 Am ales să servesc checul ăsta la micul dejun cu un pic de cremă de brânză sau ricotta și miere sau gem de piersici deasupra.
O cană de ceai cu aromă de cătină sau fructe de pădure, și micul dejun este perfect.
Jezz... Deja mi-e dor de cele 4 zile în care am mâncat așa dimineața :(



Hai să trecem la partea care vă roade pe cei mai mulți (a se citi "cele mai multe") dintre voi ;)
Calorii:
  • 500 gr banane => 350 kcal
  •  300 gr mix pentru copt pâine => 750 kcal
  • 300 gr iaurt => 150 kcal
  • 10 curmale => 150 kcal
  • 50 gr miere => 150 kcal
  • 2 ouă => 100 kcal
Iar asta ne duce la un total de...
hai să maximizăm un pic...
1700 de calorii pentru tot checul.
Dacă împarțim checul în 17 felii destul de generoase,
ajungem la 100 de kcal pe fiecare bucățică.
Patru astfel de bucăți ajung la nici 400 de calorii.
Mic dejunul bogat în fibre și sățios de care aveai nevoie.
Zic și eu!
;;)

 Nu sugerez că e musai să încercați.
Zic doar că dacă îi dați o șansă, o să vă facă ziua mai bună ;)
Acum rămâne doar...
să vedem, să vedem, să vedem...
(știți voi ce vreau să zic :)) )




Hai spor și poftă mare!

>:D<


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu